چگونه میتوان در پنج مرحله نمره اعتباری برای بنگاه ایجاد کرد؟
اگر بنگاهی موفق به دریافت وام نشود، ممکن است به دلیل آن باشد که اعتبار شخصی یا اعتبار شرکت ضعیف است. در آمریکا 45 درصد از بنگاهها به خاطر نمره اعتباریشان جهت اتخاذ وام از سمت وام دهندگان پذیرفته نشدهاند. بنگاههای قرضگیرنده با اعتبار ضعیف محکوم به پرداخت نرخ بهره بیشتر، حق بیمه بالاتر و شرایط پرداخت نامطلوبتری خواهند شد.
اعتبار قوی بنگاه موجب تایید وام خواهد شد و به منظور جذب بنگاههای جدید جهت معاملههای پر سود به کار میرود. گزارش اعتباری بنگاه را مشتریان بالقوه، شرکا و تامینکنندگان و ... میتوانند مشاهده کنند.
آمبرکولای، مدیر فروش شرکت دان و برد استریت اظهار کرده است" همانطور که استخدامکنندگان رزومه افراد را با دقت بسیار بررسی مینمایند ذینفعان بنگاه نیز گزارش اعتباری بنگاه را با دقت نظارت خواهند کرد زیرا تنها توانایی مالی افراد مد نظر نیست بلکه اعتبار آنها اهمیت دارد.”
بنگاهها میتوانند با وجود اعتبار شخصی ضعیف، وام دریافت کنند. اما اگر ابتدا مراحل لازم را جهت ایجاد اعتبار شرکت طی نمایند واجد شرایط نرخ بهره کمتر خواهند شد که هزینه کل وام را کاهش خواهد داد.
پنج مرحله برای ایجاد اعتبار شرکت اهمیت دارد که عبارتند از :
- جریان اطلاعات را با موسسات رتبهبندی اعتباری حفظ کنید و گزارش اعتباری خود را به طور منظم بررسی نمایید.
بررسی اطلاعات گزارش اعتباری، بنگاهها را قادر میسازد که از نقاط قوت و ضعف اعتباری خود پیش از آنکه توسط تامینکنندگان و فروشندگان و وامدهندگان مورد بررسی قرارگیرند، آگاه شوند و اقدامات لازم را جهت رفع نقاط ضعف اعتباری خود انجام دهند. بررسی گزارش اعتباری کسبوکار درهای بیشتری را جهت تامین مالی بنگاه خواهد گشود و بنگاه را در امر تعیین اهداف و ردیابی پیشرفت خود یاری خواهد کرد.
- با تامینکنندگان خود روابط تجاری ایجاد کنید.
اگر بنگاه لوازم و مواد اولیه موردنیاز خود را از فروشندگان تهیه و با تامینکنندگان معامله نماید. این معاملات موجب ایجاد اعتبار شرکت خواهد شد. بسیاری از تامینکنندگان به بنگاهها اجازه میدهند که هزینه مواد اولیه را تا چند روز یا چند هفته بعد از دریافت موجودی پرداخت نمایند. اگر بنگاه با تامینکنندگان خود چنین روابطی داشته باشد میبایست از آنها بخواهد که سوابق پرداخت بنگاه را به موسسات رتبهبندی اعتباری گزارش دهند. بنگاه تا زمانی که به قوانین و شرایط قراردادهای تجاری پایبند باشد شاهد افزایش نمره اعتباری خود خواهد بود.
- اقساط و بدهیهای خود به فروشندگان یا اعتباردهندگان را به موقع و یا حتی زودتر از موعد پرداخت نمایید.
برای اطمینان از ایجاد نمره اعتباری خوب، مطمئن شوید که اقساط خود را به موقع و یا حتی زودتر از موعد پرداخت میکنید. هر چقدر سابقه اعتباری بلندمدتتر باشد سریعتر به سمت مثبت تمایل پیدا خواهد کرد. پس هر چه زودتر اعتبار شرکت ایجاد شود، بهتر است.
- از وامدهندگانی پول قرض بگیرید که به طور منظم به موسسات اعتبارسنجی گزارش ارائه میدهند.
اگر بنگاه تمام اقساط و بدهیهای خود را به موقع پرداخت نماید و وامدهنده به طور منظم به موسسات اعتبارسنجی گزارش ارائه دهد اعتبار شرکت افزایش خواهد یافت. اما همه وامدهندگان این کار را انجام نمیدهند. پس اگر قصد ایجاد اعتبار برای بنگاه خود دارید. قبل از اتخاذ وام از وامدهنده بپرسید که آیا به موسسات اعتبارسنجی گزارش ارائه میدهند یا خیر؟.برای مثال بانکها معمولا به طور منظم به موسسات اعتبارسنجی گزارش ارائه میدهند. اما اگر اعتبار شرکت ضعیف و یا دارای ریسک بالایی باشد، واجد شرایط دریافت وام از بانک نخواهد شد.
- سوابق عمومی بنگاه را پاک نگهدارید. و از هر گونه سابقه منفی جلوگیری کنید.
گزارش اعتباری بنگاه حاوی سوابق عمومی مربوط به بنگاه مانند ورشکستگیها، حکم دادگاه و وثیقه و ...است.برای مثال اگر رای دادگاه در مورد دادخواست جمعآوری بدهی برعلیه شما باشد، اثر منفی بر نمره اعتباری شما خواهد گذاشت. همچنین اعتباردهنده حق قانونی تصاحب اموال بدهکار را دارد. اما اگر بدهکار مقدار بدهی خود را پرداخت نماید. این نشانههای منفی از گزارش اعتباری بنگاه حذف خواهد شد.