برای تسریع در فرایند وصول معوقات بانکی چه کارهایی باید انجام دهید؟
معوقات بانکی برای بانکها و موسسات مالی و اعتباری وام دهنده دردسرهای بزرگی درست میکند. هرچند با اعمال روشهایی چون استعلام معوقات بانکی و استعلام بانکی آنلاین میتوان قبل از دادن وام و تسهیلات از مشتریان خوش حساب و خوش قول راستی آزمایی کرد اما بازهم هستند مشتریانی که از پرداخت اقساط وام و تسهیلات خودداری کنند و دیرکرد داشته باشند. امروزه سامانههای اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری به وجود آمدهاند که با ارائه خدماتی چون استعلام معوقات بانکی، استعلام بانکی آنلاین و استعلام آنلاین تسهیلات هم به وام دهنده و هم به وام گیرنده کمک میکند و از ایجاد معوقات بانکی تا حد زیادی جلوگیری میکند. فرم اعتبارسنجی مشتریان
7 راه برای تسریع فرایند وصول معوقات بانکی و اقساط سررسید گذشته
در ادامه مقاله 7 راه برای تسریع فرایند وصول معوقات بانکی معرفی و بررسی میشود.
1-آمادگی ذهنی داشته باشید.
تعهد به پرداخت اقساط بسیار مهم است، همیشه مشتریانی وجود دارند که برای تاخیر در پرداخت اقساط وام و تسهیلات دریافتی دنبال انواع عذر و بهانه باشند. شما باید دوستانه اما حرفهای و استوار باشید. اگر با این طرز تفکر نمیتوانید به تسریع در روند وصول معوقات بانکی خود کمک کنید، مشتریان خواهند توانست که از این فضا به نفع خود بهره برداری کنند. اگر مذاکره کننده خوبی نیستید، میتوانید از یک تیم حرفهای مذاکره کننده در بانک و یا موسسه مالی و اعتباری خود بهره بگیرید.
2. برای وصول معوقات بانکی و اقساط سررسید گذشته خود پیگیری کنید.
یکی از بزرگترین دلایل تاخیر در فرایند وصول معوقات بانکی عدم پیگیری مناسب است. قدم اول: از نرم افزار حسابداری خود استفاده کنید تا حداقل یک بار در هفته مطالبات خود را بررسی کنید. سپس سیستمی را برای پیگیری پرداختهای سه روزه، یک هفته، 15 روزه ، 30 روزه و 45 روز تاخیر در پرداخت اقساط وام مشتریان ایجاد کنید.
3. با ارسال نامه یادآوری شروع کنید.
نامهها روشی مودبانه برای یادآوری مشتری از پرداخت اقساطی است که ممکن است نادیده گرفته شده باشند. یک فرم استاندارد نامه ایجاد کنید که میتوانید در هر موقعیتی برای هر مشتری بد حساب از آن استفاده کنید.
4- یک تماس تلفنی برقرار کنید.
اگر 30 روز گذشته است و شما از مشتری خود خبری ندارید یا مبلغی را دریافت نکردهاید، زمان آن رسیده است که تماس تلفنی برقرار کنید. در بسیاری از موارد، صحبت کردن مستقیم با مشتری میتواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.
5- مشتری را تهدید نکنید و عصبانی نشوید.
در این مرحله ، هدف شما این است که بفهمید مشکل چیست و چگونه میتوانید اقساط را دریافت کنید. ارزیابی کنید که مشتری برای شما چقدر ارزش دارد، چقدر احتمال دارد که مشکل فعلی برطرف شود.
6. اقدامات قانونی انجام دهید.
اگر پنج قدم اول را امتحان کردید و معوقات بانکی هنوز وصول نشد، وقت آن رسیده است که به صورت قانونی اقدام کنید. از وکیل خود بخواهید نامه تقاضا بنویسد - نامه کتبی معتبر که اگر بدهی پرداخت نشده باشد مشتری را از اقدامات قانونی تهدید کند.
7. از یک آژانس رتبه بندی اعتباری و اعتبار سنجی کمک بگیرید.
با کمی هزینه با کمک گرفتن از یک سامانه اعتبار سنجی میتوانید، معوقات بانکی را استعلام کنید و مشتریان خوش حساب دارای رتبه اعتباری مناسب و خوب را برای پرداخت وام و تسهیلات انتخاب کنید. این سامانههای اعتبار سنجی به صورت یکپارچه و آنلاین اطلاعات مالی و اعتباری تمامی افراد را در اختیار وام دهندگان قرار میدهند.